Vraag en antwoord

Over welke periode krijg ik de rekening?
Die krijg je over de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Mag iemand anders mijn tuin bijhouden?
Ja, bijvoorbeeld tijdens vakantie of ziekte. Meld even aan het bestuur wie namens jou voor je tuin zorgt.

Zijn alle bestrijdingsmiddelen toegestaan?

• voor biologische tuiniers geldt:
    alleen middelen gebruiken die gemaakt worden uit stoffen uit de natuur zelf, zoals koolzaadolie, pyrethrum of spinosad, een actieve stof uit een bodembacterie. Ook tegen ziekten als echte en valse meeldauw bestaan er kant-en-klare biologische middelen op basis van zwavel en kopersulfaat. In biologische onkruidbestrijders zitten onder andere organische vetzuren, die geen residuen in de bodem achterlaten. De ingrediënten zijn altijd natuurlijk, en worden streng gecontroleerd door Europa.
  • voor niet-biologische tuiniers geldt:
    alleen bestrijdingsmiddelen gebruiken die wettelijk zijn toegestaan. Neem bij twijfel contact op met de tuincommissie. Houd bij gebruik van niet-biologische bestrijdingsmiddelen rekening met de wind en het eventueel wegspoelen van bodem en/of bestrijdingsmiddelen zodat jouw middelen niet de biologische tuinen verontreinigen!

Hoe krijg ik water uit de pomp als hard zwengelen niet helpt?
Bij aanhoudend droog weer komt er inderdaad geen water uit de pomp. Dompel je gieter, of een plastic bakje, in de regenton en laat er water in lopen. Giet dit water vervolgens boven in de pomp, zie de rode pijl op de foto hieronder. Zwengel opnieuw en nu komt er wel water uit de pomp.

Aangegeven waar je water in de pomp moet gieten

Is er een verbanddoos in het tuinhuis aanwezig?
Ja.

Wat moet ik niet vergeten mee te nemen als ik naar de tuin ga?

• de sleutel van de tuin
  • eventueel een mobiele telefoon
  • een petje of hoedje, bij zonnig weer om je hoofd te beschermen en zo een zonnesteek te voorkomen
  • stevige plastic tassen of voorraaddozen als je oogst mee naar huis wilt nemen
  • voorraaddoosjes of enveloppen als je zaden wilt meenemen van de tuin

Bij wie moet ik bijzondere dingen melden?

• technische problemen > melden bij de technische commissie
  • overige zaken > melden bij het bestuur