Vaartocht met oude groenteschuit Tilia

2014

Om 10 uur is het verzamelen bij De Kraan, wat vroeger dan gebruikelijk. Met 29 deelnemers zijn we compleet. Wat meteen opvalt, is de diversiteit aan stalen rossen. Naast de standaard middenklasser (niet zeuren maar trappen!) , ook supermoderne met hulpmotor en zelfs ook een nostalgische met elastiekjes aan het stuur. De vraag is dan… voor in de moestuin of om losrakende onderdelen bij mekaar te kunnen houden? Het mag de pret niet drukken. We gaan toch (zee)vissen, niet waar? Een scheepstoeter en verkeershesjes maken het compleet; de stoet kan veilig vertrekken.

Ben neemt het voortouw en leidt de stoet door Berkel-Enschot, de Bosscheweg over richting het buitengebied. Het tempo zit er goed in en al snel lopen (feitelijk fietsen) we voor op schema. Zoals een goede, flexibele, organisatie betaamt, wordt ter plekke het plan bijgesteld en fietsen we bewust een stukje om. Eerst richting Oisterwijk, dan blijkbaar toch Moergestel, dan weer richting Tilburg via de oude Eindhovenseweg.  We hebben zo om natuurgebied Moerenburg heen gereden, dat steeds fraaier wordt om te wandelen en fietsen en waar je op steeds meer plaatsen ook wat kunt nuttigen.

Langs het Wilhelminakanaal komen we dan rond 11.00 uur uit bij de draaibrug aan de Oisterwijksebaan. Aan de overzijde is de kade van Rijkswaterstaat, waar we moeten zijn. We gaan een vaartochtje maken met een oude groenteschuit van Stichting Tilburg te water, genaamd Tilia. Kwart over elf arriveert schipper John met de schuit. De organisatie van de fietstocht heeft gezorgd voor een luxe lunch aan boord. De kratten met proviand staan inmiddels op de kade. Nog voordat de schuit volledig is afgemeerd, springen de eerste deelnemers aan boord. We hebben er zin in!

John houdt een kort welkomstwoord met opstapinstructie en in no time is iedereen, inclusief proviand, aan boord en varen we richting Oirschot. Het comité opent met bonbons en de eerste koffie wordt al rap ingeschonken. Daarna volgt de lunch. We varen bij verrassend mooi weer geruisloos over het Wilhelminakanaal, een fraaie omgeving die je zelden zo ziet. Geen belemmerende gebouwen, alleen maar natuur, groen en enkele dieren. Schipper John adviseert ter hoogte van de ophaalbrug (Koningshoeven richting Trappistenklooster) de koppen even niet boven het maaiveld uit te steken en legt verder uit wat er op en nabij het Wilhelminakanaal allemaal te doen is.  We vernemen over de inhammen in het kanaal waardoor te water geraakte dieren toch weer veilig aan wal kunnen komen, het stadsstrand met een heus strandpaviljoen uit Scheveningen en ook een volkstuin vlakbij. We krijgen zelfs een pluim omdat we als natuurminnende mensen zo goed bezig zijn.  Ter hoogte van de Beekse Bergen houden we een plaspauze. Na een klein kwartiertje varen we terug naar de Piushaven. Ditmaal kunnen we ongehinderd de Piushaven in. In de ochtend stond in de aanloop van de Piushaven een schoonmaakactie door duikers gepland (waar we overigens niets van gemerkt hebben).  We passeren de handbediende draaibrug en zien verscheidene schepen (klippers) afgemeerd liggen. Varende door de Piushaven zien we de resultaten van de toeristisch-recreatieve herontwikkeling van de Piushaven. Om 13.45 uur meren we weer af, nemen we afscheid van schipper John en krijgen we weer vaste grond onder de voeten. Te voet gaan we naar de kade van Rijkswaterstaat en daarna vervolgen we het uitje weer op de fiets.

We fietsen via Moerenburg (met een lekke band ter hoogte van manege Hooijen), de Streepstraat en De Kraan naar aardbeienboer Robben, waar we neerstrijken. Rond 16 uur gaat iedereen huiswaarts . Resumé van het uitje: ruim 6 uur onder de pannen, mooi weer, lekkere lunch, ontspannen vaart, frisse nieuwe blik op/over de Piushaven, sportief gefietst, één lekke band, lekkere afsluiting.