Jubileumfeest: Kasteeltuinen Arcen

02-09-2006

Op zaterdag 2 september vierden we het 25-jarig bestaan van de volkstuinvereniging. Het feest begon in Boerderij Denissen. Om 9.00 uur in de ochtend werden we daar al verwelkomd met gebak bij de koffie. We hadden het ontbijt thuis er rustig voor kunnen laten staan. Een uurtje later stonden we bij de bus die ons naar Arcen zou brengen en voelden we ons als een groep kinderen die een schoolreisje gaat maken. Daan en Laura hielden ons deskundig op de hoogte hoe ver de reis gevorderd was. Het was opmerkelijk dat de zon ging schijnen zodra we Limburg binnen reden.

Na aankomst bij het kasteel hadden we even de tijd om zelf het terrein te verkennen. Daarna was het tijd voor een smakelijke lunch, die erin ging als koek – de voorraden moesten regelmatig aangevuld worden. Vervolgens was het wachten op de gidsen die ons de mooiste plekjes in de tuinen zouden laten zien. Ondertussen vergaapten we ons aan minstens drie bruidsparen die de kasteeltuinen als entourage voor hun fotoreportage hadden gekozen. We verbaasden ons erover hoe sommige fotografen werkelijk ieder gebaartje en iedere pose van het bruidpaar regisseren.

De tuinen bestaan in hun huidige vorm een kleine 20 jaar en degenen onder ons die er al eens eerder geweest waren, waren nu aangenaam verrast. Sinds het complex is uitgebreid met de Tuin der Tegenstellingen is het veel mooier en verrassender geworden. Je kunt er gemakkelijk vele uren doorbrengen. Een half uur later dan gepland waren we dan ook pas terug bij de bus.

Hongerig na zoveel uur wandelen in de gezonde buitenlucht kwamen we weer terug bij Boerderij Denissen. Een fantastisch warm en koud buffet werd daar klaargezet terwijl we met een drankje al in de sfeer kwamen. Jo trad op als verhalenverteller en zette het verhaal van een verliefde kikker zo enthousiast neer dat wij aan zijn lippen (die van Jo, niet die van de kikker) hingen. Daarvoor had de voorzitter de leden van het eerste uren gehuldigd. Zij kregen ter herinnering een prachtige plaquette. Tussen het hartige buffet en het dessert kwam Jan “Hab” te voorschijn, de Brabantse troubadour Jan Habraken. Zijn optreden was een mix van liedjes en grapjes en een mix van Berkels, Oisterwijks en overig Brabants. Hij kreeg de zangers onder ons met gemak mee en hij kreeg de handen met gemak op elkaar.

Het sluitstuk van de avond waren de twee gigantische ijstaarten. En schuifelend langs het ijsbuffet zie je meteen wie een bescheiden inborst heeft en wie niet… De plakken ijstaart die afgesneden werden, varieerden in grootte van een heel bord tot een klein stukje. Nee, dit was geen dag om op de lijn te letten!

Ter herinnering aan deze geweldige feestdag kregen we allen nog een handige zaadstrooier met binnenin een logo van het jubileum en verrassingszaadjes. Behalve de bedenker van deze attentie weet namelijk niemand welke zaadjes het zijn.