Fietstocht naar Viskwekerij De Stroom in Spoordonk

23-06-2012

Ook dit jaar lieten de weergoden ons niet in de steek. Hoewel de lucht er af en toe dreigend uitzag, hielden we het droog. Er stond een stevige wind, maar als door een wonder hadden we die zowel op de heen- als op de terugweg in de rug. Er was een prachtige fietstocht uitgezet die grotendeels door de bossen van Oisterwijk voerde naar onze eindbestemming: Viskwekerij De Stroom in Spoordonk.

Spoordonk is een dorpskern van de gemeente Oirschot. De viskwekerij grenst aan het riviertje De Beerze, dat zich al kronkelend een weg baant door het Oirschotse landschap. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een excursie naar de viskwekerij zich niet beperkt tot de gekweekte vis. Na een kennismaking met de meerval wandelden we naar naar de vlindertuin, kikkerpoel en De Beerze. De eigenaar is gecertificeerd agrarisch Erkend NatuurBeheerder (ENB) en IVN watergids en wist dan ook van alles te vertellen over de natuur op en rond het bedrijf.

Na deze geslaagde excursie fietsen we via de dorpskern van Oisterwijk terug naar huis. Niet voor niets deden we het centrum van Oisterwijk aan: bij een ijssalon deden we ons allemaal tegoed aan een lekker soft- of schepijsje naar keuze.

‘s Avonds was er dan weer de jaarlijks terugkerende barbeque.