Fietstocht naar Museum Dansant in Hilvarenbeek

26-06-2010

Ook dit jaar kunnen we terugkijken op een heel geslaagde fietstocht, excursie en barbecue.  Daaraan droeg ook het zonnige, warme weer zijn steentje bij. Hemelsbreed ligt Hilvarenbeek niet ver van Berkel-Enschot, maar de omgeving is mooi genoeg om er een schitterende fietstocht uit te zetten.

Het Museum Dansant was het doel van de reis. Het is gehuisvest in een gebouw in Art Nouveaustijl en even ruim als sfeervol van opzet. Ook hier konden we onze inmiddels traditionele lunch gebruiken. Daarna vertelde de gids in goed verstaanbaar Brabants met de nodige humor over de geschiedenis van de dansorgels. Natuurlijk demonstreerde hij daarbij het geluid van diverse orgels. Of ze nou 160 pijpen of maar liefst 680 pijpen hebben, er komt altijd een fors geluid uit. Het museum heeft diverse topstukken in huis.

Enkele van de kinderen mochten aan een klein orgel draaien om te ervaren hoe moeilijk het is in een constant ritme te draaien. Ze deden het zo goed dat ze er een op naam gesteld diploma voor uitgereikt kregen. Het kon daarna niet uitblijven: de dansorgels verlokten een aantal aanwezigen tot een dansje op de prachtige dansvloer.

Na al die vrolijke klanken werd de excursie afgesloten met een prachtig orgelarrangement van het Ave Maria. Toen we naar huis fietsten, hadden we veel om over na te praten. Tijdens de excursie was er namelijk ook een groep bewoners en logées van Lunet Zorg uit Duizel aanwezig. Zij beleefden de excursie op hun eigen manier en het was geweldig om te zien hoe begeleiders en vrijwilligers met hen omgingen.

Traditioneel was ook de barbeque ‘s avonds: mooi weer, salades en sausjes die niet uit de winkel kwamen, kinderen spelend in de modder en veel gezelligheid.