Fietstocht naar Monument Kamp Vught

16-06-2007

De fietstocht van 2006 jaar was zo’n succes dat er nu bijna 2x zoveel deelnemers waren. De weersverwachting was niet onverdeeld gunstig, maar desondanks bereikte de groep via De Rustende Jager droog Monument Kamp Vught. De rondleiding werd voorafgegaan door een sobere maar voedzame lunch.

Konzentrationslager Herzogenbusch was bedoeld als modelkamp; dit wil zeggen de buitenwereld de indruk moest hebben dat het er in het kamp beschaafd aan toe ging. Dit was met name belangrijk omdat een deel van de gevangenen gijzelaars waren van wie de vader of echtgenoot na een oproep tot dwangarbeid was ongedoken. Hierdoor heeft het kamp niet diezelfde gruwelijke reputatie als de kampen in het buitenland. Vanuit Vught hebben echter vele kinderen de dood gevonden doordat zij getransporteerd werden naar de vernietigingskampen. De aanblik van onbezorgd spelende kinderen uit de groep vormt hiermee een schril contrast. Helaas blijken er telkens weer mensen te zijn die nog steeds niet de ware betekenis van vrede begrijpen, getuige de onherstelbaar beschadigde gedenkstenen van de fusilladeplaats.

De weersverwachting kwam op de terugweg in alle hevigheid uit. Toen het begon te weerlichten, besloot de tourleiding dat het niet verantwoord was door te fietsen. Als een geschenk uit de hemel was de groep vlak bij graanhandel Kuijpers in Biezenmortel. Zijn schuur was ingericht als feestzaal in verband met een 25-jarig huwelijksfeest. Het was hier bijzonder aangenaam schuilen. Met de haven in zicht moest de groep wederom schuilen. Nu tussen de koeien in hun stal.

Enkele verenigingsleden hadden enkele dagen eerder al bij het tuinhuis een prachtige overkapping gemaakt. Deze was echter gedeeltelijk bezweken onder de enorme hoeveelheid hemelwater, maar kon kort voor aanvang van de barbecue nog gerepareerd worden. Waar bijna niemand meer op durfde te hopen, gebeurde: het bleef de hele avond droog. Vuurkorven, lekker eten en goed gezelschap zorgde voor een zeer geslaagde avond als afsluiting van een eveneens geslaagde dag.