Fietstocht naar De Sprankenhof in Udenhout

27-06-2009

Dit jaar stond de excursie wel heel dicht bij de aard van onze vereniging: we bezochten De Sprankenhof. Dit is een biologische kleinfruitkwekerij. Naast de bekende bramen, frambozen en kruisbessen vind je er ook fruit dat bij de leek minder bekend is of zelfs onbekend. Denk hierbij aan vlierbessen, Japanse wijnbes en kiwibessen. Het bedrijf ligt aan de rand van het Nationale landschap De Loonse en Drunense Duinen. Herten kunnen dan ook moeiteloos het terrein op. Dat kan een verwoestende uitwerking hebben op de aanplant, zoals De Sprankenhof ervaren heeft.

We bereikten De Sprankenhof via een mooie route die onder andere door Loon op Zand voerde. Het was heerlijk fietsweer, ook al scheen de zon aanvankelijk nauwelijks. Voorafgaand aan de excursie was er ook dit jaar een gezamenlijke lunch. De kinderen konden zich daarna nog even uitleven op de trampoline.

Tijdens de excursie begon de zon volop te schijnen. Die verleent aan de vruchten een nog mooiere kleur. Die vruchten mag je trouwens zelf plukken bij De Sprankenhof! Na de excursie was er een kleine proeverij van producten die het bedrijf zelf maakt van het kleinfruit. Daarna fietsen we weer terug naar Berkel-Enschot, nu door een zonovergoten Midden-Brabant.

De dag werd traditiegetrouw besloten met een barbeque. Gelukkig kwam de sombere weersverwachting niet uit en bleven onweers- en plensbuien ons bespaard. In onze mooie partytent stond weer een buffet klaar met onder andere tomaten-pompoensoep, courgettesoep en verse salade. Ook nu waren de culinaire soepen van de hand van Wilma.
Inmiddels is ook het letterlijk aanmodderen een traditie geworden: een aantal van de kinderen geniet in badkleding van geklieder in speciaal voor dit doel gecreëerde modder.